نقش و جایگاه بازاریابی در سازمان های های تولیدی کالاهای تند مصرف
تلقی بسیاری از مردم از بازاریابی معمولا فروش اجباری یک کالا به همراه حقه ها و جذابیت های تبلیغاتی می باشد و بازاریابان جز نئون پردازانی که کالاهای بنجوق خود را به زور زرق و برق نئون های متبلول به فروش می رسانند نیست . از همین رو مردم وقتی متوجه این حقیقت گردند که قسمت با اهمیت بازاریابی، فروشندگی نیست تعجب می کنند ! فروشندگی قسمت فوقانی کوه یخ بازاریابی است . پیتر دراکر یکی از نظریه پردازان معروف مدیریت این مسئله را چنین بیان نموده است:
"انسان تصور می کند همواره به مقداری فروش نیازمند است . لکن هدف بازاریابی این است که فروش را زائد و غیرضروری کند . هدف بازاریابی شناخت و درک مشتری ، به گونه ای است که محصول یا خدمت تولیدی مناسب مشتری بوده، و محصول، خود را به فروش برساند . مطلوب چنین است که بازاریابی ، مشتری را برای خرید آماده سازد. بنابراین تنها چیزی که نیاز است در دسترس قرار دادن کالا و خدمات است ..."