بازاریابان باید در تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده بی نهایت دقت کنند . چیزی که به نظر می رسد مورد پسند مصرف کنندگان است، غالبا مورد قبول آنان قرار نمی گیرد. اگر محصولی مورد قبول مصرف کنندگان قرار نگیرد، ضرر و زیان آن زیاد خواهد بود . در چنین شرایطی سرمایه گذاری انجام شده برای تولید محصول جدید صرفا باعث ضرر و زیان سازمان خواهد بود . منابع تبلیغاتی، معمولا خریدار را مطلع می کنند، در حالی که این منابع شخصی (شامل افراد فامیل و بستگان ، دوستان، همسایگان و آشنایان ) هستند که کالا را برای خریداران مشروع می کنند یا حداقل امکان ارزیابی آن را فراهم می آورند . کار اصلی مدیران بازاریابی تعریف نیازهای مصرف کنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژیها و برنامه های بازاریابی با هدف تامین
وظیفه خود میدانم در اینجا از زحمات سرکار خانم پریسا پروشانی مؤسس شرکت تحقیقاتی بازارنگر که بعنوان نخستین شرکت تحقیقات بازاریابی در ایران شناخته می شوند، تشکر و قدردانی بنمایم بدلیل نظرات ارزشمندشان در مورد فصل پیشرو که ایشان با تمام مشغله ای که داشتند این فصل را مورد بازنگری اساسی قرار دادند