هزینه های اجتناب ناپذیری که سازمان ها برای تبلیغات صرف می نمایند همیشه یکی از مسائل پیچیده و بغرنج برای تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان باقی مانده است . برخلاف هزینه های ترویجی فروش که تاثیر آن می تواند آنی و در لحظه باشد هزینه های گزاف تبلیغاتی و توجیه پذیری برگشت سرمایه آن چندان نمی تواند در لحظه محسوس و قابل اندازه گیری و ارزیابی آنی باشد . به همین دلیل معمولا میزان درستی و نحوه خرج کردن هزینه های تبلیغاتی که درصد قابل توجه ای از هزینه های یک سازمان را در جدول محاسبات سود و زیان به خود اختصاص می دهد همیشه مبدا چالش های بسیار زیادی در سازمان بوده است . به همین دلیل در این قسمت سعی داریم وظیفه تیم بازاریابی فانوسی که مسئول و صاحب اصلی برنامه ریزی و بودجه بندی برنامه های تبلیغاتی یک سازمان می باشد را بر اساس شاخص ها ی معتبر تبلیغات توضیح و تشریح نمائیم .
به انگلیسی )Advertising) و( به فرانسویPublicité(.تبلیغات