اینکه واحد روابط عمومی می تواند در چارت سازمانی در زیرمجموعه واحد بازاریابی قرار گیرد و یا باید بعنوان واحدی جداگانه و مستقل به آن نگاه کرد موضوع بحث ما نمی باشد. در اینجا نگاه مان به روابط عمومی بعنوان واحدی که در راستای خط مشی کلی بازاریابی از نقطه نظر ایجاد یک ذهنیت مثبت ، شهرت و رفع شبهات در مورد نام سازمان و برندهای مربوطه در جامعه محدود می گردد . در این کتاب نگاه مان به روابط عمومی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مجزا از سایر شیوه های تبلیغاتی مستقیم در راستای تبلیغ و معروف سازی سازمان از طریق فعالیتهای خاص می باشد . در کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ روابط عمومی را یکی از ابزارهای تبلیغات پیشبردی اصلی تعریف کرده و عمده وظایف اصلی آنرا بدین شرح تعریف نموده است :
- روابط مطبوعاتی : درج اطلاعات ارزشمند برای جلب توجه نسبت به فرد، کالاها یا خدمات ، در رسانه های خبری
- معروف کردن کالا : مطلع کردن عموم مردم نسبت به کالاهایی خاص