استراتژیهای بازاریابی در قیاس با رقبا

اداره کردن درست یک حرفه مستلزم داشتن اطلاعات و تجزیه و تحلیل واقعیت ها و پیش بینی کردن آینده بر اساس وضعیت، اطلاعات و روندهای فعلی می باشد . اگر محیط بازار را تشبیه به میز اسنوکر کنیم با حرکت یک مهره موقعیت سایر مهره ها هم جابجا می گردد. در محیط بازار رقبای بسیاری فعالیت می نمایند و برای بدست آوردن یک درصد سهم بازار بیشتر یک جنگ تمام عیار نامحسوسی بین سازمان ها در حال جریان می باشد. سازمان ها نمی توانند بدون در نظر داشتن فعالیت های رقبای اصلی خود در بازار و با اتکا به استراتژیهای داخلی به موفقیت برسند. تعیین خط مشی های بازاریابی باید در کوتاه مدت قابلیت تغییر پذیری و انعطاف لازم را برای هرگونه احتیاج به واکنش به رقبا را داشته باشد. سازمان ها با تقسیم بندی بازار و مشخص سازی رقبای اصلی و تعیین استراتژی مواجه شدن با رقبایشان سعی در گرفتن سهم بازار از رقیبان و مهمتر از آن حفظ سهم فعلیشان (که بسیار دشوارتر از گرفتن سهم بیشتر می باشد) دارند. لذا سازمانها باید همیشه فعالیت های رقبای خود در بازار را هوشمندانه تحت نظارت دقیق در بیاورنند و با اجرای استراتژیهای صحیح و مطابق با اصول اخلاقی تجاری ، سعی در حفظ و تقویت موقعیت فعلی خود در بازار باشند .