چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول بدلیل عمر محدود کالا ها در بازار از مفاهیم مهم و کلیدی بازاریابی می باشد . در بازاریابی برای هر محصول جدیدی که وارد بازار می شود، یک چرخه ای قائل هستند که محصول در طول عمرش مراحل مختلف آن را طی می کند و سازمان را با چالش ها، فرصت ها ، مسائل و مشکلات متفاوتی مواجه می سازد . مراحلی که هر کدام ویژگیهای خاصی دارند و سودآوری کالا در مراحل مختلف آن دچار افت و خیز های خاصی می شود که نیازمند خط مشی ها ی متفاوت و اقدامات ویژه ای هستند تا سازمان را قادر سازد که به بهترین شکل از آن محصول سودکشی نماید . به همین دلیل و بدلیل تغییرات سریع در شرایط اقتصادی، بازار و واکنش های رقبا و همچنین تغییرات در علاقه و نیازهای خریداران و همچنین قدرت خرید آنها یک سازمان پویا باید همواره بصورت مداوم خط مشی های مناسب برای هرمرحله از دوره عمرکالا ی خود را در نظر بگیرد . چراکه هیچ کالایی تا ابد نمی تواند در بازار دوام بیاورد و بدلیل هزینه های بالای توسعه کالا ی جدید هرچقدر مدیران بازار یک سازمان بتوانند طول عمر یک کالا را )علی الخصوص در مرحله بلوغ) افزایش داده و نهایت سودآوری را کسب نمایند سازمان با منافع بسیار و هزینه های سرمایه گذاری کمتری مواجه خواهد گردید چراکه همیشه یک تغییر کوچک هوشمندانه و موثر در کالاهای فعلی که در مرحله بلوغ خود هستند، بیشتر از برنامه ریزی برای تکوین کالای جدید جواب می دهد .