براي اينكه تصوير كاملي بتوان از نقش واقعی تیم بازاريابي در واحد هاي توليدي ارائه داد لازم مي باشد به اختصار نحوه محاسبه سود و زيان را در سازمانهای توليدي و عواملی که تاثیرگذار بر سودآوری می باشد را بررسی نموده و پس از شناخت ارتباط و نقش واحد های دیگر سازمانی نقشی را که واحد بازاريابي می تواند به عنوان یک پیکان و اهرم هماهنگ کننده و پیشبرنده سازمان را بازی نماید را شرح و بسط دهیم. وقوف و احاطه کامل بر شیوه عملیات و محاسبات سود و زیان یک سازمان تولیدی پایه و پیش نیاز تمامی برنامه ها و فعالیت های بازاریابی می باشد . اطلاع از نحوه محاسبات سود و زیان و داشتن شمایی کلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای فعالان حوزه بازاریابی می باشد . چراکه بدون درک درستی از عوامل دخیل در سود و زیان نهائی یک سازمان هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی می تواند عواقب زیانباری را برای سازمان در درازمدت به همراه آورد و سازمان را دچار نزدیک بینی بازاریابی یا کوته فکری تجاری مهلکی نماید که در دراز مدت عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت . یک بازاریاب همیشه در شرایط اضطرار می باشد و نیازمند تصمیم گیری صحیح به نحوی که هم بتواند فعالیت های روزمره خود را بدرستی مدیریت کند و هم تک تک این فعالیت های کوچک در راستای هدفی استراتژیک و بلند مدت باشد چرا که اهداف بزرگ صرفا با انجام درست هزاران کارهای کوچک میسر می گردد گاهی هزینه های تصمیم نگرفتن، بیشتر از هزینه های یک تصمیم اشتباه است پس شایسته است مدیران بازاریابی درک بسیار دقیقی از معادلات سود و زیان داشته باشند .